The Human Consciousness.
Is there really Evolution,
or mutation in consciousness?
क्या मनुष्य में चेतना का प्रादुर्भाव / रूपान्तरण हो सकता है?
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हिन्दी और संस्कृत भाषा में जिसे 'विकार' कहा जाता है, उसे अंग्रेजी भाषा में म्यूटेशन / mutation कहा जाता है। इसी दृष्टि से जगत् और जगत् के सभी पदार्थों और संसार को विकारशील और नाशवान, तथा चित् / चेतना और आत्मा को अविकारी और अविनाशी।
विकासवाद के सिद्धान्त के अनुसार एककोषीय अमीबा का विकास होने पर बहुकोषीय जीव अस्तित्व में आए। इसका तात्पर्य यह, कि भौतिक पदार्थों के सुनियोजित संयोग से बनी प्रणाली में जीवन की अभिव्यक्ति हुई और उस विशिष्ट रूपाकृति में चेतना प्रकट हुई। जीवन और चेतना आवश्यक रूप से एक ही गतिविधि के भिन्न भिन्न प्रतीत होनेवाले दो नाम हैं। किसी प्रणाली में चेतना होने का अर्थ यह हुआ कि उसमें जीवन है, और उसमें जीवन होने का अर्थ यह हुआ कि उसमें चेतना का प्रादुर्भाव हो चुका है। वैज्ञानिक जीवनयुक्त और जीवनरहित पिंडों के बीच भेद को जिन लक्षणों से परिभाषित करते हैं, उनमें से सर्वाधिक महत्वपूर्ण एक लक्षण इसे कहा जाता है -- जिस भी प्रणाली में अपने जैसी रूपाकृति के दूसरे पिंड उत्पन्न करने की क्षमता होती है उन्हें सजीव कहा जाता है, और जिसमें यह क्षमता नहीं होती, उसे निर्जीव कहा जाता है। संक्षेप में कहें तो इसे अपने वंश का विस्तार करने की क्षमता भी कह सकते हैं। शारीरिक दृष्टि से वनस्पतियों, पशु-पक्षियों, जलचरों, थलचरों आदि में भी जीवन इसी रूप में पाया जाता है। कोषिका-विभाजन और कोषिका - विस्तार ही इस प्रकार जीवन और चेतना का एकमात्र प्रमाण और लक्षण है। शारीरिक रूप से जैव प्रणाली के प्रादुर्भाव / जन्म और चेतना के प्रकट होने के क्रम में शरीर निरन्तर और सतत परिवर्तन से गुजरता है। और इसलिए अब यह प्रश्न भी उठता है कि शरीर के इस परिवर्तन के साथ साथ क्या 'चेतना' में भी कोई परिवर्तन होता है? अगले पैराग्राफ़ में इसे अंग्रेजी में स्पष्ट करने का प्रयास किया गया है।
Cell-division and the expansion of life forms could be said to be the very first manifestation of consciousness or the life itself. A single word for this is : Mutation.
The question asked in the beginning of this post then takes this form :
Is the process of evolution of a life form and mutation are one and the same or different processes?
One thing is no doubt very clear.
A living object / a life-form is therefore a sentient organism that has a life-span and a life-cycle of its own. All such life-forms may live for short life span, say a day, a year or a hundred years, may be even a few thousand years too. An ant, a fly or an insect may have a short life, while, the humans in comparison may live for a longer time, like some seventy or perhaps a hundred years.
It's assumed that the consciousness that is there in such a life form remains the same throughout this life-span.
In the case of the humans this illusion is only because of the assumed continuity of memory. So our acquired knowledge and the memory associated with this knowledge creates the idea of 'me' and 'my existence' as a person, thr I am, and and there are so many others too. All of us together tend to believe, individuals are born, live for a few years - say some seventy, eighty or probably a hundred years and then die.
Evidently, and obviously, this physical body, or the organism keeps all the time undergoing change, yet there is this 'I' or 'me', is the only thread upon which this continuity is imposed upon.
So one believes : one was born, lives on and subsequently dies.
Again, the organism could be said to be born lived a life and ultimately comes to end.
But does the underlying consciousness that is the life, go through any change?
However, the sense of oneself as 'me' or the 'I', that is an assumed notion, keeps on arising, and disappearing moment to moment.
This hints at the truth that the notion of this 'I', the 'me', is not genuine, but false sense and has really no being at all any.
This further draws the attention to the fact that consciousness thus is neither born nor dies, but manifests and then dissolved.
Now let us think about if and how this consciousness that may be thought of different in different life-forms such as the plants, the insects, the worms, the birds and the fish, is a matter of time, or is quite and altogether independent of this assumed time?
Isn't 'thought' a movement born of and dependent upon 'time'?
Therefore, we can conclude and say :
'I', 'me' and 'time' appear and disappear in thought only.
The underlying consciousness remains intact, unaffected during and while all this phenomenon takes place.
In this way we have tried to answer the question asked in the very beginning of this post.
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